joi, 17 iunie 2010

Tort de post

Cand vine vorba de un tort in post, multa lume renunta la idee, crezand ca acestea doua nu sunt... compatibile, insa nu trebuie sa fie asa! Se poate manca si in timpul postului tort, si e chiar gustos.

Iata aici un tort cu blat de mere si crema de lapte (de soia) pe care l-am facut pentru socrul meu. La multi ani! :)


INGREDIENTE:

Blat de mere:
150g zahar/fructoza
400 ml apa
100 ml ulei
50-100g nuci macinate
4 mere rase
1 plic praf de copt
faina cat cuprinde

Cantitatile sunt pentru 2 foi; va recomand sa le coaceti in doua tavi, desi eu (fiindca nu am timp la discretie ;)) am vrut sa scurtez procesul si am copt totul ca un singur blat, pe care apoi l-am feliat. Va spun, insa, ca e mult mai bun si mai bine daca veti coace doua blaturi separate din aceste ingrediente! Tortul se coace mai bine si nici nu are tendinta sa se rupa...

Se pune zaharul/fructoza la caramelizat intr-o cratita. Eu am folosit fructoza si eram hotarata sa aflu daca aceasta se comporta ca si zaharul...adica daca o pot carameliza...si asa am aflat ca da! :)

Trebuie amestecat mereu cu o lingura de lemn, astfel incat zaharul/fructoza sa nu se prinda de vas.

Se adauga apa fierbinte, iar cand apa caramelizata s-a racit, se adauga merele si nuca macinata.

Apoi se toarna faina, amestecata cu praful de copt, esenta de vanilie si uleiul.

Trebuie sa iasa un alut destul de gros, pe care il dati la cuptor, cu foc mediu, aproximativ o ora.

Coacerea depinde foarte mult de tipul de cuptor pe care-l aveti si de acest lucru important: daca vreti sa coaceti doua blaturi mai subtiri sau unul gros. Deci, recomandarea mea este sa faceti din cand in cand testul cu scobitoarea. Daca iese uscata, inseamna ca blatul dvs este copt si puteti sa-l scoateti...

Crema de lapte

Eu am facut doua creme, una simpla si una cu cacao. Pentru aceasta din urma, am cumparat pur si simplu lapte de soia cu cacao, insa, daca nu gasiti asa ceva, puteti adauga dvs cacao dupa gust.


INGREDIENTE:

1 l lapte de soia
150 g zahar/fructoza
3 linguri amidon alimentar (sau faina, daca vreti sa va iasa crema mai groasa)
esenta de vanilie

Se toarna in cratita 3/4 din lapte, se lasa sa dea in clocot si se adauga zaharul. In restul de lapte rece, se desface amidonul/faina (turnand cate putin lapte peste faina si amestecand continuu, altfel face cocoloase!). Se toarna acest amestec in laptele clocotit si se fierbe timp de cateva minute la foc mic, amestecand mereu. Cand crema s-a ingrosat, se ia de pe foc si se lasa la racit acoperita cu folie alimentara, ca sa nu se formeze acea pelicula groasa si neplacuta la suprafata...

Pentru aroma, se poate adauga in crema simpla - cat este inca fierbinte - vanilie si se amesteca bine.

Cand toate ingredientele s-au racit, am montat tortul umplandu-l cu crema simpla cu vanilie si imbracandu-l cu cea de cacao. Se orneaza dupa preferinte si se lasa la frigider cel putin o ora inainte de a-l servi. Pofta buna si post usor! :)

10 comentarii:

  1. Suuuperr bine arataaa!!! ssi cred ca este si gustooss....mmmmm.......

    RăspundeţiȘtergere
  2. Intr-adevar, este chiar foarte bun, nici n-ai zice ca e de post! Recomand! :)

    RăspundeţiȘtergere
  3. O sa il testez luni. Il fac pentru aniversarea de 1 an a baietelului. O sa va povestesc cum a iesit. Eu deja salivez ...

    RăspundeţiȘtergere
  4. La multi ani baietelului dvs.,sa creasca mare si sanatos! Tortul este foarte bun, iar sfatul meu este sa coaceti 2 blaturi din aceasta compozitie fiindca, neavand oua, un singur blat mai gros se poate rupe/sfarama cand vreti sa-l taiati. Pofta buna!

    RăspundeţiȘtergere
  5. Florina D
    Am facut doua blaturi dar nu au crescut decat putin, Am stins praful de copt cu lamaie, asta sa fie cauza? La cuptor dupa cca 20 min blatul era deja copt. Focul l-a dat la jumatate. In rest el este foarte bun

    RăspundeţiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna, Florina! Intr-adevar, este posibil ca blatul sa nu fi crescut cum trebuie din aceasta cauza; praful de copt se amesteca intotdeauna foarte bine cu faina inainte de-a o adauga in compozitie aluatului. In schimb, amoniacul sau bicarbonatul se sting intodeauna cu otet sau zeama de lamaie. Daca ai impartit compozitia in doua si ai facut blaturi separate, este clar ca si timpul de coacere a fost mai mic, dupa cum ai spus. Blatul meu a fost mai gros, de aceea a si trebuit sa stea mai mult la cuptor.
      Imi cer scuze si ca nu am raspuns pana acum, insa am un al 4-lea bebelus si am cam pus blogul pe loc repaus, in ultimul timp... In curand, sper sa revin cu postari noi. Am foarte multe fotografii si retete care sunt in asteptare, insa imi trebuie sa gasesc ceva timp sa le sortez, editez si sa scriu retetele si pentru voi. Te mai astept!

      Ștergere
  6. blatul nu trebuie insiropat

    RăspundeţiȘtergere
  7. din 1l de lapte iese crema destula ca sa pun cacaua sa am doua creme sau trebue sa mai cumpar lapte ,multumesc

    RăspundeţiȘtergere
  8. Eu am avut cate 1 litru din fiecare culoare, dar mi-a mai ramas... Asadar, cred ca ar trebui sa-ti ajunga 1 litru de lapte pentru ambele creme. Acum, trebuie tinut cont si de diametrul tortului si de cat de gros vrei sa fie stratuld e crema. Daca e mai mare de 22 cm, s-ar putea sa-ti fi dorit sa pui jumatate de litru de lapte in plus... Daca, totusi, nu vrei sa mai cumperi lapte, sunt sigura ca vei sti sa imparti crema in asa fel incat sa te descurci cu un singur litru de lapte de soia!

    RăspundeţiȘtergere
  9. Blatul nu trebuie neaparat insiropat fiindca are destule mere, este deja zemos.

    RăspundeţiȘtergere

Comentariul tau este asteptat cu drag